Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Սոցիալապես անապահով մարդկանց համար քաղաքը մարդասպան է»

«Սոցիալապես անապահով մարդկանց համար քաղաքը մարդասպան է»
31.05.2016 | 09:00

Ժամանակակից գրողների շրջանում ամենից շատ շրջանառվող անուններից է ԳՐԻԳԸ: Նրա գործերը բազմիցս հրապարակվել են տպագիր և էլեկտրոնային մամուլում: Առաջին գիրքը վերնագրված է «Հիսուսի կատուն»: «Դժվար է ասել` ես գրում եմ պատմվածքնե՞ր, ես գրում եմ պատմություննե՞ր: Ինձ ասում են՝ լեզուն այնպիսին է, կարծես դու ու հարևանիդ տղան նստած զրուցում եք: Ես ուրախանում եմ, որովհետև իմ նպատակը հենց դա է` պարզապես զրուցել»,- ասաց երիտասարդ արձակագիրը:

«ԲԵՍԹՍԵԼԼԵՐ ԿԱՐՈՂ Է ՀԱՄԱՐՎԵԼ ՇԱԲԱԹՎԱ ԸՆԹԱՑՔՈՒՄ 8 ՕՐԻՆԱԿ ՎԱՃԱՌՎԱԾ ԳԻՐՔԸ»


-Գրիգ, ասում են` լավ գիրքը գտնում է իր ընթերցողին, բայց մինչ այդ հարկ է ներկայացնել գրողին, գիրքն ընթերցողին հասցնել: Այս առումով ինչպե՞ս է ճանապարհ հարթում «Հիսուսի կատուն»:
-Այստեղ շատ կարևոր է հրատարակչության դերը: Կան հրատարակչություններ, որ տպարանի գործառույթ են իրականացնում, նրանց համար էական չէ, թե ինչ արտադրանք են տալիս և ինչ ճակատագիր է ունենալու այդ արտադրանքը: Կան հրատարակչություններ, որոնց տարբերանշանը շատ թանկ է, հետևաբար տպագրում են այնպիսի ստեղծագործություններ, որոնց գովազդով, մարքեթինգով հետագայում զբաղվում են: Կոնկրետ իմ գրքի գովազդով զբաղվում է «Անտարես» հրատարակչությունը, և դա տալիս է իր արդյունքը:
-Ժամանակ առ ժամանակ այս կամ այն գիրքը (նաև Ձերը) հայտնվում է բեսթսելլերների ցուցակում: Բայց, դատելով տպաքանակի և վաճառքի ցուցանիշներից, հարաբերական է բեսթսելլեր ասվածը: Շատ նեղ չէ՞ ընթերցողների շրջանակը:
-Միանգամայն համաձայն եմ, որ բեսթսելլեր կարող է համարվել շաբաթվա ընթացքում 8 օրինակ վաճառված գիրքը: ՈՒրիշ երկրներում բեսթսելլեր ասվածն անհամեմատ մեծ թիվ է ենթադրում: Մեզ մոտ իրականում ընթերցանության մակարդակը բարձր է, այստեղ գիրք գնելու խնդիր կա: Իմ գիրքը, օրինակ, կան մարդիկ, որ գնել են, ու իրենց չի հասնում, պտտվում է ձեռքից-ձեռք: Բնականաբար, շատ ավելի լավ կլիներ, եթե բոլոր մարդիկ հնարավորություն ունենային և գրքեր գնելու:
-Նկարիչների, նկարների մասին պատմությունների հաճախ ենք հանդիպում Ձեր արձակում: Ի դեպ, լուսանկարչական ինքնատիպ աշխատանքներով է ողողված նաև Ձեր ֆեյսբուքյան էջը: Ինչո՞վ է պայմանավորված այդ հետաքրքրությունը:
-Հայրս նկարիչ է, ինձ համար նկարչությունը շատ հարազատ արվեստի տեսակ է: Ես գրում եմ այնպես, ինչպես նկարիչն է նկարում, գրում եմ` հնարավորինս գույների հետ խաղալով:
-«Ձեռքերդ գրպաններումդ անցիր փողոցը, դու ճշմարտություն ես փնտրում, բայց քաղաքը շատ փոքր է քո փնտրածի համար: Քաղաքում կգտնես ագռավներ ու վախեր միայն… Զգույշ եղիր, քեզ լավ նայիր»: Գրիգ, Ձեր պատմվածքների առանցքում մեր քաղա՞քն է:
-Այո, ամբողջությամբ դիտակետը Երևանն է ու Երևանի ցավը, այն տառապանքը, կիսատությունը, որ մենք զգում ենք ամեն օր աշխատանքի գնալիս, աշխատանքից տուն գալիս, ինչու ոչ` տանը, աշխատանքի վայրում: Գիրքը երկու մասից է բաղկացած: Առաջին հատվածում մեր Երևանն է, Երևանում ապրող անտուն մարդիկ: Երկրորդ հատվածը Գերմանիայում բուժում ստացող երեխաների մասին է: Այդպիսի ծրագիր իրականում կա. աշխարհի տարբեր ծայրերից երեխաները անվճար բուժում են ստանում: Մի քանի պայմաններ կան. պետք է լինեն միայնակ, առանց ծնողների, հարազատի ուղեկցության, և տարիքը չգերազանցի 12-ը: Առաջին հատվածում հերոսները մեծահասակներ են, որոնք ուզում են հավերժորեն վերադառնալ դեպի մանկություն: Երկրորդ մասում երեխաներ են, որոնք ցավի պատճառով արդեն կորցրել են իրենց մանկությունը: Գրքի այդ երկու հատվածները կարծես զուգահեռվում, հակադրվում, նաև լրացնում են միմյանց: «Հիսուսի կատուն» պատմվածքում ուժի միջոցով, ստիպողաբար երեխային զրկում են մանկությունից, և զրկում է, ի վերջո, սոցիումը: Երեխաները, որոնք ասում էին` քո բերած կատուն չի քայլում ջրի վրայով, քաղաքի ռացիոնալ միտքն են` մեծահասակները, որոնց բնորոշ է հրաշքին չհավատալը: Ամեն օր հասարակությունը կամ որոշ մարդիկ մեզ զրկում են երազանքներից: Ես մեծ ցավ եմ ապրում, երբ տեսնում եմ անտուն մարդկանց, որոնցից շատերը արվեստի, գիտության մարդիկ են: Մարդիկ, որոնք դեռ երազանք ունեն, իրենց մեջ պահպանել են մանկությունը և հավատում են, որ ճշմարտություն կգտնեն քաղաքում: Ես ցնցված էի, ու գրքում կա այդ մասին. երբ աշխատում էի օպերային թատրոնի հարևանությամբ գտնվող «Գրքի տաղավարում», անտուն մեկը մոտեցավ ինձ ու խնդրեց Լևոն Խեչոյանի գիրքը: Ասաց, որ «Խնկի ծառերը» կարդացել է և իրեն շատ հետաքրքիր է, թե «Արշակ արքա, Դրաստամատ ներքինին» ինչի մասին է: Բնականաբար, գումար չուներ, խնդրում էր զգուշորեն, իմ աչքի առաջ կարդալ ու վերադարձնել:
-«Ամպերի մասին» պատմվածքում տղան մորը հարցնում է` իրեն նայելիս ամպերը տեսնո՞ւմ է: Մայրը պատասխանում է, որ չի տեսնում: «Բա ինչո՞ւ եմ ես տեսնում, երբ քեզ եմ նայում»,- հարցնում է որդին: Ժամանակի հետ մենք չե՞նք նայում ամպերին, թե՞ չենք տեսնում ամպերը:
-Երեխան ներքևից է նայում մեծահասակին և տեսնում է ամպեր, մեծահասակը փոքրին նայելիս ամպերը չի տեսնում: Ամպերը երազանքն են, իսկ մեծահասակը տեսնում է իրականությունը, հողը, գետինը: Իմ խնդիրը հենց դա է` փորձել պահպանել մանկան հայացքը, չսպանել այն ամբողջությամբ:
-«Հողամասը հիմա իմ աշխարհն է, իմ փախուստի վերջին կետը»: Գրականությունը նո՞ւյնպես փախուստի տարածք է Ձեզ համար:
-Ե՛վ փախուստ, և՛ ապրած օրերի արդարացում: Ի վերջո, ամեն մարդ ցանկանում է իմաստավորել իր գոյությունն ինչ-որ բանով: Գրելով իմաստավորվում է կյանքը:
-Նույն պատմվածքում ասում եք. «Հողամասում առավոտները տարբեր են, չկրկնվող»: Բնությանը մոտ լինելը դատարկության, անփոփոխության դեմ պայքարի ձև՞ է Ձեզ համար:
-Սա մեծագույն խնդիր է, հատկապես քաղաքում ապրող մարդու համար, որովհետև քաղաքում կյանքն ավելի շատ է շեղում քո ուշադրութունը կարևոր բաներից: Վազքի արագությունը մեծ է, դու ամեն օր շտապում ես: Բնության գրկում կյանքի ռիթմը մի քիչ դանդաղ է: Հաճախ նույնիսկ քարանում է ժամանակը, ու սկսում ես գնահատել այն, ինչ ունես: Չկորցրա՛ծ գնահատել, որովհետև մենք միշտ կորցնում ենք, հետո գնահատում:
-«Ներսումս մի շատ մութ անկյուն կա, այնտեղ աթոռ է դրված` վրան էլ միշտ մեկը նստած է, շատ փոքր, ցածրահասակ մեկը, որի դեմքը չի երևում, միայն ոտքերն են երևում` շղթայված են աթոռին, դրա համար էլ չի կարողանում շարժվել, ինքն է ադադան»: Գրիգ, ի՞նչ է ադադան, մարդու միջի դժո՞խքը:
-Ես երկար ժամանակ չէի կարողանում բացատրություն գտնել, ինձ թվում էր, թե միայն ես իմ ներսում ունեմ այդպիսի փոքր արարած, որ վատ մտքեր է ուղարկում: Որտեղի՞ց էին գալիս այդ մտքերը` չէի հասկանում: Որոշեցի ինչ-որ անուն դնել, միտքս եկավ ադադան, որ ոչինչ չի նշանակում: Ստուգաբանություն չունի, գոնե ինձ համար: Հետո ընթերցողներից շատերն ասում էին` ինչ լավ անուն ես դրել, մենք էլ ունենք այդպիսի վատ մտքեր ասող մեր մեջ, բայց չգիտեինք ինչ անուն տալ: Մեր բոլորի մեջ կա այդ քանդող, ավերող ուժը, ներկա է:
-Դրա դեմ պայքարելը մի բան է, հայտնվելը դժոխքում` այլ: Ձեր հերոսը, կարծեմ, բացում է դժոխք տանող դուռը:
-Պիտի ճաշակես դա, պիտի մինչև վերջ գնաս, տեսնես` ինչ է ասում քո միջի մարդը, իր հետ վիճես, պարտվես, որ կարողանաս գրել իր մասին:
-Բայց չմնացիք, չէ՞, այնտեղ:
-Չէ (ծիծաղում է-Ա. Ս.):

«ՄԵՐ ՔԱՂԱՔՈՒՄ ԱՄԵՆ ՁՄԵՌ ՑՈՒՐՏԸ ՍՐԲՈՒՄ Է ԱՆՏՈՒՆՆԵՐԻՆ»


-«Պուճուր մարդը» պատմվածքում ամպեր նկարող նկարիչը, ում հետ հանդիպում եք Վերնիսաժում, ապրում է ծայրահեղ աղքատության մեջ` Լամբադա կամրջի տակ: Մի այսպիսի դրվագ կա. նկարիչը ձեռքերը տարօրինակ շարժումներով թափահարում է օդում, կարծես չթողնելով, որ ձյան փաթիլներն ընկնեն գետնին, գետնից վերցնում է ձյունն ու նետում վեր` ամբողջ ընթացքում բղավելով. «Մի՛ արի, կկեղտոտվես»: Այդքան անմաքո՞ւր է կյանքը մեր քաղաքում, որ երկնքից իջնող ձյունը պաշտպանության կարիք ունի:
-Ոչ թե կյանքը, այլ իրականությունը: Նույն մարդը, որ այսօր այստեղ անտուն է, եվրոպական որևէ երկրում կարող էր լինել շատ հայտնի, ճանաչված մեկը:
-ՈՒրիշ քաղաքներում էլ կան անտուն մարդիկ:
-Համաձայն եմ, բայց աղքատությունը երբեմն ընտրության հարց է: Որոշ մարդիկ դրսում են հայտնվում, որովհետև հարբեցող են, որովհետև որոշել են, որ տունը կարելի է վաճառել ու խմել: Մեզ մոտ շատ ժամանակ մարդն ինքը չի որոշում փողոցում իր հայտնվելը, իր փոխարեն են որոշում:
-Ո՞Ւմ դեմ է բողոքը մասնավորապես:
-Առաջին հերթին իմ դեմ է, հետո՝ ինձ շրջապատող մարդկանց, հետո՝ բոլորի, ով իրեն համարում է Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացի: Ես բողոք ունեմ մեր իրականության դեմ, որովհետև, փաստորեն մենք չենք հանդուրժում իրար: Իմ պատկերացմամբ` շատ քիչ ենք, որ մեզնից մեկը ժամանակից շուտ մահանա: Մենք բոլորս գրեթե իրար ճանաչում ենք: Նման փոքր երկրում աղքատ մարդ չպետք է լինի:
-Պուճուր մարդը մահանո՞ւմ է:
-Ոչ, չի մահանում: Կորչում է: Սա ավելի դժվար է: Երբ մահանում է, գիտես, որ այդ մարդը չկա, եթե կորչում է, մտածում ես` տեսնես ո՞ւր է և ի՞նչ է անում: Մեր քաղաքում ամեն ձմեռ ցուրտը սրբում է անտուններին, հաջորդ ամառ նրանց փոխարեն գալիս են նորերը: Չգիտես` ո՞ւր գնացին այդ մարդիկ, ո՞ւր կորան:
-«Կտավը, որ գնել էի Պուճուր մարդուց, և որի ամբողջական գումարը այդպես էլ չկարողացա տալ, հիմա կախված է մեր տան հյուրասենյակի պատին` ամենաերևացող տեղում»: Պարտքը չմարելը հենց մեղքի, պարտքի զգացո՞ւմն է:
-Այո, և յուրաքանչյուր պատմվածքի մեջ հերոսն ասում է` ուզում էի մոտենալ, բայց չմոտեցա: Դա, իհարկե, ավելի ընդլայնված պետք է հասկանանք` յուրաքանչյուր օր պետք է մոտենանք այն մարդուն, ով մեր կարիքն ունի:
-Գուցե Ձեր դժգոհությունն ավելի վերևների՞ն պետք է հասցեագրեք: Կարծես բողոքի շեշտը դնում եք քաղաքացիների վրա:
-Յուրաքանչյուր համակարգում, ի վերջո, մեզնից ինչ-որ մարդիկ կան, օդից չեն ընկնում նրանք, մեզնից մեկն են: Ամեն ինչ իրականում ավելի պարզ է, քան մենք պատկերացնում ենք: Նույնիսկ ամենաբարձր պաշտոնն զբաղեցնող մարդը մարդկային պարզ ցանկություններ ունի, իրեն դուր չի գալիս, որ իրեն չեն սիրում: Եթե իմանան, որ իրենց ամեն քայլը վերադառնալու է, օրինակ, եթե սրտացավ ես, նույնպիսի նորմալ վերաբերմունք կստանաս, ամեն ինչ ավելի լավ կլինի: Բայց չկա դա:
Մենք մեր և մեր ընտանիքի սահմաններով չպետք է սահմանափակվենք: Հայաստանը և Արցախը մեր ընտանիքն են, ու յուրաքանչյուր մարդ պետք է իր տեղում լինի ու լինի լավը: Մեր բակում կային ֆուտբոլ խաղացող տղաներ. չդարձան ֆուտբոլիստ, դարձան վատ իրավաբան, բայց կարող էին լինել շատ լավ ֆուտբոլիստ: Հիմա մեր երկրում կա այսպիսի խնդիր. ավելի լավ է լինես վատ իրավաբան, քան լավ ֆուտբոլիստ, լավ դերձակ: Քաոտիկ շարժում է տեղի ունենում, ոչ ոք իր տեղում չէ, և դու այդ ամենով հանդերձ փորձում ես ճշմարտություն փնտրել քաղաքում: Իհարկե, չես գտնի:
Հասարակությունը նման է շղթայի, ու եթե մի օղակը թույլ եղավ, այնտեղից է պոկվելու, էական չէ, թե ինչ հսկա օղակներ ունես դու: Մենք ուժեղ օղակով ենք նայում ու դրանով ենք դատում հասարակության ուժն ու տոկունությունը, հակառակը` ամենաթույլ օղակով պիտի նայենք: Դրանք անտուններն են, սոցիումից դուրս մնացած մարդիկ: Քանի դա կա, լինում է թույլ օղակ, որը առաջինն է պոկվում, եթե փորձության հանդիպի:
-Ի՞նչ կփոխի «Հիսուսի կատուն» մեր քաղաքում:
-Գրքի նպատակներից մեկն այն է, որ երբ անցնենք մեկի կողքով, որ ժամանակին մեր աչքին չէր երևում, հիմա տեսնենք իրեն: Օրինակ, գիրքս կարդալուց հետո ինձ ասում են` չգիտեինք, որ «Գրքի տաղավար» կա, հիմա անցնում, տեսնում ենք: Կամ ասում են` տեսել ենք այն մարդուն, որ մաստակ է ծախում ու ասում. «Մի որոշ բանով օգնենք»: Նկատում են հրապարակում ֆուտբոլային հնարքներ անող տղային: Այնքան ճիշտ տվյալներ կան գրքում հերոսների մասին, որ կարելի է գնալ-գտնել:
-Ձեր գործերում նկարները կարող են սպանել, կարող են սպանությունը հիշել: Կամ, ասենք, Շառլ Ազնավուրի նկարի մեջ կարելի է տեսնել նախագահին: Ինչո՞վ է պայմանավորված այս խորհրդավորությունը:
- Յուրաքանչյուր իր հիշողություն ունի, հատկապես նկարները: Ես, օրինակ, վատ մարդկանցից ոչինչ չեմ վերցնում, լավերից` հակառակը, սիրով վերցնում եմ, որովհետև հավատում եմ, որ երբ վատ մարդն է քեզ մի բան տալիս, իր հետ վատն է գալիս, լավ մարդուց լավն է գալիս:
-Գրականագետ Հայկ Համբարձումյանն ասում է, որ ժամանակակից գրողները պետք է ավելի ուշադիր լինեն խոսքի նկատմամբ և հասկանան այդ խոսքի զորությունը: Հաշվի առնո՞ւմ եք արվեստի ուժը` գրելիս:
-Եթե հաշվի առնեմ, դա ինձ կխանգարի գրել: Այ, հետո, երբ ընթերցում եմ, այդ ժամանակ մտածում եմ` արժե՞ արդյոք տպագրել, թե՞ չարժե: Սա էր հիմնական պատճառը, որ Գերմանիայի շարքը չեմ հրապարակել տպագիր կամ էլեկտրոնային մամուլում, գրական անթոլոգիաներում: Միայն գրքում կա: Որովհետև այնտեղ կա ցավ, որը ես չեմ ցանկանում յուրաքանչյուր մարդ կիսի: Եթե պուճուր մարդու ցավն ուզում եմ, որ յուրաքանչյուր մարդ նկատի, զգա, ապա Գերմանիայի շարքի ցավը երևի մարմնական ցավ ունեցող մարդկանց համար է, որ ընթերցեն, հասկանան` մենակ չեն այս աշխարհում: Մյուսները՝ չգիտեմ, թե ինչ զգացողություն կունենան:

«ԱՄՊԵՐԻՆ ԿՆԱՅԵՆՔ ԵՐԲԵՄՆ»


-«Թողե՛ք, դուք չեք հասկանում, քաղաքը կառոբկա է` մեծ կառոբկա, իմ աչքերով եմ տեսել,- մատնանշելով պատուհանը՝ բղավում էր,- շուտով բոլորս կհայտնվենք ներսում ու էլ երբեք, երբեք չենք կարողանա դուրս գալ»: «Նկուղը» պատմվածքից է այս հատվածը, և ինչպես պարզվում է. «Աշոտը չի խելագարվել, չէ, քաղաքը իրոք մարդասպան է»: Գրիգ, քաղաքը մարդասպա՞ն է:
-Այո, ինչպես արդեն ասացի, մենք խնդիր ունենք իրար չնկատելու: Երբ արտաքին թշնամին հայտնվում է, մենք համախմբվում ենք: Մենք ուժեղ ենք, երբ միասին ենք: Նորից հարց է առաջանում` ինչքանո՞վ է թույլ օղակն ուժեղ: Որովհետև, ի վերջո, պատերազմի ժամանակ շատ կարևոր է, թե թիկունքում ովքեր են կանգնած: Առաջնագծում կանգնած 18-20 տարեկան տղան թիկունքից է եկել` թույլ օղակից: Սա ռեալ խնդիր է ու պետք է լուծվի. շատ ժամանակ սոցիալապես անապահով մարդկանց համար քաղաքը մարդասպան է: Քաղաքը մեծ կառոբկա կարող է լինել բոլորիս համար ու սպանել մեզ:
Գիրքն ավարտվում է պահակի ու վախերի մասին պատմվածքով, ես չեմ ուզում մենք պահակ լինենք վախերի, ուզում եմ տեր լինենք մեր երկրին: Համոզված եմ, որ կլուծվի այս ամենը: Բայց ուզում եմ հնարավորինս շուտ լուծվի, որովհետև մենք ունենք արտաքին թշնամի, թշնամիներ, նույնիսկ չգիտեմ` ունե՞նք արդյոք բարեկամներ: Հույսը կարող ենք դնել մեզ վրա, մեր ուժեղ ու թույլ օղակի վրա:
-Այսինքն, ներսի թշնամին ավելի՞ վտանգավոր է, քան դրսի՞:
-Միանշանակ, որովհետև դրսի թշնամուն ես չեմ ճանաչում: Ես գիտեմ, որ հաղթելու համար ներսում պիտի թշնամի չունենանք: Պիտի բուժենք մեր ախտերը: Մի բան էլ. մեր հասարակության մեջ բոլորն ուզում են լավ ապրել, ուզում են, որ իրենց երեխաները լավ ապագա ունենան: Ես ուզում եմ, որ իրենց երեխաների լավ ապագան լինի մեր երկրում:
-Ի՞նչ կասեք վերջում:
-Ես այս երկրի թույլ օղակներից մեկի ներկայացուցիչն եմ: Ես տեսնողի աչքերով եմ գրում, ու տեսնողը օտարված չէ, մի քայլ է պակասում այնտեղ հայտնվելու համար: Ինչպես «Նկուղը» պատմվածքում եմ ասում. «Հիմա գիտեմ` ինչու էր (հայրս) հայացքը միշտ փախցնում ցուցափեղկերից, ինչու ասաց, որ քաղաքը մարդասպան է… Ես անշտապ շրջում եմ քաղաքով` հայացքս փախցնելով խանութների ցուցափեղկերից ու վախենում, անչափ վախենում եմ, որ կշրջվեմ և վարդագույն շենքերի փոխարեն կտեսնեմ դեպի ինձ շտապող հսկա տուփը»: Պատմվածքներս մեր վախերի, թուլությունների մասին են, բայց նաև հույս կա, որ տերն ենք լինելու այս երկրի, ամպերին կնայենք երբեմն, կատուն էլ կքայլի ջրերի վրայով: Կարևորը մարդուն երազանքից չզրկելն է:


Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Հ. Գ. Հարցազրույցը պատրաստ էր տպագրության, երբ տեղեկացանք, որ «Հիսուսի կատուն» գրքի համար Գրիգն արժանացել է ՀՀ նախագահի մրցանակին։

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 6132

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ